2010. január 13., szerda

Florida Keys

Hat igy meg nem irtam blogot. Epp 10 ezer meter magasban vagyok, es repulok San Franciscoba Fort Lauderdale-bol. Aki akar nagyon baro legitarsasaggal utazni, es jo aron jegyeket venni, annak mindenkepp ajanlom a Virgin Americat. Ez a jegy 120 dollar volt, es van ingyen wifi, konnektor a laptopnak, jatekkonzol fele taviranyito, szoval tiszta hiper szuper a repcsi. Ellenben a gagyi, mindenert fizessel elven mukodo Delta es tarsaival. Szoval van 6 oram, hogy irkaljak es fotokat toltsek fel mindenhova, igy nem fogok lemaradni a blogirasban. Ime ahol nyomorgok par orat, es senki nem ul a soromban, igy terpeszkedhetek, ahogy akarok!:))



Miami utan irany volt Florida legdelebbi csucske. Elozotes remenyeim szerint itt mar jo meleg lett volna, es egesz nap csak furdozes volt tervezve a turkizkek oceanban. Hat kicsit keresztulhuztak a szamitasomat, mert csak mara ment fel 17-18 fok kore a homerseklet. Mint emlitettem a korabbi beszamoloba, ide amerikai nagybacsimmal Bandival mentem. O ment konferenciara, es mondta hogy csatlakozzak hozza erre az 5 napra. En meg, nana hogy megyek!
Mivel itt a feladott csomagert is kernek penzt, ezert kezipoggyasszal jottem el a 17 napos turara. Besuvasztottal mindent ennyi taskaba. Minek tobb minden, ugyis meleg lesz vegig jelmondattal.:) Amugy meg mint a reklam is mondja: "minden masra ott a Mastercard"!
Elso nap berelt kocsiba be, es rongyolas le Key West-re, ami a legdelebbi pontja a kontinentalis USA-nak (Hawaii-t, Puerto Rico nem szamit), ami kb 300 km-re volt Miamitol. Key West a Florida Keys szigetcsoport legnyugatibb szigete, es nagyjabol 160 km-re van a floridai kezdoponttol. Nem tudom emlekeztek-e a Schwarzi-s Ket tuz kozott cimu filmre (True Lies), mikor a vegen a vadaszgep szetlovi a kocsikat egy baromi hosszu hidon. Na ezt itt forgattak a 7 miles nevu hidn. Film reszlet itt (kicsit gagyi a minoseg, bocsi).
Elso piheno alatt egybol valami inyencseget kellett megkostolnom. Johetett hat a krokodil sult. Egesz jo izu volt, kicsit ragos, de kinezetre olyan mint a csirke. Ezt az Everglades nemzeti parkban kovettem el, ami Del-Floridat fedi le felig-meddig, es ez a hires mocsaras, krokodilos videket takarja. Aznap este muszaj volt meg egy helyi inyencseget kiprobalni, ami a delfines szendvics volt. Gondolom ezzel felborzolom az idegeket, de nyugi nem a kis aranyos Flipper szeru palackorru delfint ettem meg. Ez a Mahi-Mahi nevu hal, csak ugy hivjak hogy delfin-hal. Itt egy-ket kep rola. Kora este mar Key Westen voltunk, ahol Bandi kollegajaval osszefutottunk, es mivel esett az eso, ezert a kocsmaban veszeltuk at az estet. Bobby es Judy nagy Boston Red Sox meg New England Patriots szurkolo volt, igy kotelezo volt a meccseket nezni. Laza kis meccsnezos, sorozgetos este volt, csakugy mint az elkovetkezendo par. Ilyen is kell neha, es legalabb jokat beszelgettunk Bandiekkal.

A vadkan lehellete nevu hely volt a talalkozo pont.

Mashol meg kitettem en is a nevkartyamat. Ha vki Key West-en jar, es felfedezne a sok tizezert ottlevo kartya kozott az enyemet, legyszi dobjon egy mailt rola!:D

Elso szallashely. Koszonhetoen Bandinak most egy idore mellozhettem a hosteleket. Koszonom meg egyszer!

Ez a nagy kotomb jelkepezi a legdelebbi pontot az USA-ban, es innen "csak" 145 km-re van Cuba. Ez a sziget amugy is kedvelt uticelja az osszeeszkabalt hajoval erkezo kubai es haiti-i menekulteknek. Mint megtudtam az amerikai szabaly ugy van, ha a menekult kilep az amerikai szarazfoldre, onnantol kezdve rendes kiutasitasi eljaras illeti meg, es min par honapot az USA-ban tolthet. Ezt elkerulendo, eleg intenziven jaroroznek az amcsi hataror hajok, hogy meg idoben elkapjak ezeket a ladikokat, es a konnyebb utat valasztva visszavigyek a menekulteket az orszagukba.

Key West egyik leghiresebb lakoja Ernest Hemingway volt, akinek egy meg mindig remek allapotban levo, es ma is latogathato haza van a szigeten. Az oreg tudott elni, mert eleg jo kis nyaralot dobott ossze az Oreg halasz es a tenger-bol jogdijaibol. Erdekesseg volt, hogy volt neki egy hatlabujju macskaja, amiket azota is tenyesztenek ott, es van vagy 15 belole, akik szabadon maszkalnak a telken meg a hazban.
Medencehez kapcsolodo sztori, hogy mig Hemingway Europaban volt, a felesege csinaltatta akkor 20 ezer dollarert, es mikor az oreg meghallotta, kicsit kiakadt (ertheto modon), es bebetonozott egy egypennys a medence elotti teraszba. Jelezve, hogy ennyi penze maradt, koszonhetoen a draga felesegenek.:D


A Key West-i kikotoben keszult kepek:



A Key-szigetek egeszen a 20ik szazad elejeig eleg elzartak voltak a kulvilagtol. Ez 1910 korul valtozott meg, mikor a vasut elerte a sziget legnyugatabbi pontjat, es kozvetlen osszekotettetes lett a szarazfolddel. Kepzeljetek el, hogy micsoda melo lehetett megepiteni ezeket a hidakat. Most mar nem mukodik a vasut, mert felvaltotta az autopalya, de par helyen meghagytak az oreg hidat.

A 7 merfoldes hid, ami tulajdonkeppen 14 merfold hosszu, csak kozepen van egy pottomnyi sziget, ahonnan kezdodik az ujabb 7 merfoldes szakasz.


Ket nap Key West, es fagyoskodas utan mentunk at a Florida Keys keleti vegebe Key Largo-ba.ahol a konferencia volt. Erre a napra terveztunk az Everglades mocsar turat. Filmekbol, meg talan a CSI Miami-bol remleni fog a ventillatoros mocsarjaro hajo. Nagy vagyam volt, hogy ilyennel menjek, igy kerestunk is egyet. Egyszeruen csodas volt, bevittek a nagy fuves, mocsaras resz kozepere, ahonnan barmerre neztel csak a termeszetet lattad. Aki ezen a reszen jar, mindenkeppem menjen Airboat turara, mert nagy elmeny. A hideg miatt nem lattunk a szabadban krokodilokat, de azert nem mertem volna beleugrani a vizbe.:) Ilyen jarganyokkal viszik a turastakat a nem sok foggal rendelkezo krokodil vadaszok:D




Ugye nem rossz latvany?




Csak hogy lassatok, nem sokat komolyodtam es spontan jon a hulyeseg, mint regen...

Masodik bazisunk a Key Largo Marriott. Hat ez se volt kutya hely. Tengerparton, palmakunyhok stb. tisztara mint az edenkertben. Csak hat lehetett volna 25 fok nem pedig 10-15.:(




Terveztem hogy elmegyek buvarkodni, mert Key Largo a szakertok szerint a legszebb buvarkodos hely az USA-ban. Nagyon gyozkodtem magam, hogy menjek, mert meg kene nezni, de vegul a 16-17 fokos viz elriasztott. 2 orat lubickolni benne azert nem lett volna nagy elmeny, igy ez marad Hawaii-ra jovo heten. Megint mekkora gondjaim vannak mi? Teljesen nem akartam kimaradni a korall-zatonyos elmenybol, igy befizettem egy uvegalju hajos turara. Sajna ez egy kicsit rovid volt, es csak egy zatonyt neztunk meg, de legalabb lattam szines korallos zatonyt. A kepen egy nagy teknos uszik el a hajonk alatt.

Valahogy igy kell elkepzelni a varosokat ezen a kornyeken. Ha igazi meno vagy, akkor csatorna mellett veszel hazat, es persze van hozza hajod is. Ez esetben nem a zsufolt atlag embereknek valo kikotoben allsz, hanem a haz mellett parkolsz a vitorlassal v a jachttal.


Valoszinuleg nem sokan emlekeztek erre a filmre, mert az 50es evek elejen keszul. Az African Quenn, amiben Humphrey Bogart es Katherine Hepburn jatszott, hires hajoja itt van kiallitva. Kicsit mar viselte a barka, de azert meg ki lehet berelni rendezvenyekre.

Hat igy telt a Keys-en toltott 5 napom. Sok uj dolgot lattam, es egy ujabb teruletet jartam be az USA-nak, ami mas volt mint az eddigiek. Sajnos az idojarassal nem volt szerencses, de nem panaszkodhatom. Majd megyek meg a napsutesbe!:)
A visszautam kicsit kalandos volt, mert a shuttle bus egyszeruen nem jott, es csak ket oraval kesobbivel tudtam eljonni. Persze egybol felhivattam oket, es jott a kamu duma, hogy lerobbant a busz. Mondjuk hagytam ra epp eleg idot, hogy kierjek a repterre, de ez a szemet ceg olyan szigoru szabalyokat alkalmaz (Florida Sunshine shuttle), hogy semmi valtoztatas vagy penzvisszafizetes nincs. Nana, hogy elkezdtem uvoltozni a diszpecserrel, aki mondta, hogy visszaadja a penzem, es hivjak taxit. Hogyne, mikor a 4 merfoldes utert 18 dollart fizettem elozo nap, akkor mennyi lehet majd 80 merfoldes ut. Barom, es meg neki allt feljebb. Azt meg kideritettem az utazas soran, hogy csak en vagyok ilyen lemaradt utas, ezert nagyon az a sejtesem, hogy a parasztok siman csak nem inditottak el a buszt. Kozben azt magyarazta, hogy amint kiderult hivott, de ott van a bibi, hogy 20 perc utan en hivtam oket, hogy hol a busz. Csak hogy nyugodt legyen a lelkem holnap meg felhivom oket, mert nem voltak hajlandok semmilyen kedvezmenyt adni. Sajni mire a repterre ertunk mar keso volt, es a sofort nem akartam bantani mert az nem tehet errol . Sanszos, hogy semmi visszateritest nem adok, de azert elmondom a faszinak, hogy ne nezzem mar hulyenek! A lelkemnek jot fog tenni.:))
Meg van par ora repules hatra a San Franciscoba tarto repuloutbol, de azt hiszem eleget irtam mar!
Par nap mulva jon az ujabb beszamolo Frisco-rol, ha ujra repulni fogok!:)

1 megjegyzés:

Tinkmara írta...

Hihetetlen mennyiségű információval gazdagodok minden alkalommal. :) Köszönöm.